سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حضرت علی(ع) در حدیثی ساخت مسجد جمکران را پیش‌بینی کرده بود و امام زمان(عج) نیز دستور ساخت آن را داد.
به گزارش مشرق، ماجرای ساخت مسجد جمکران روایات بسیاری را دارد و همه بزرگان بر اینکه دستور بنا کردن این مسجد از سوی حضرت بقیةالله(عج) صادر شده، صحه می‌گذارند.
دستور ساخت مسجد جمکران را فردی به نام شیخ عفیف صالح حسن بن مُثله‏ جمکرانی در یکی از شب‌های ماه رمضان از حضرت امام عصر(عج) دریافت می‌کند که روایت کامل بدین شرح است:
شب سه‏‌شنبه، هفدهم ماه مبارک رمضان (393) هجری، در سرای خود خفته بودم که جماعتی به درِ سرای من آمدند. نصفی از شب گذشته بود. مرا بیدار کردند و گفتند: «برخیز و امر امام محمّد مهدی صاحب الزّمان، صلوات اللَّه علیه، را اجابت کن که ترا می‏‌خواند».
حسن بن مثله می‌‏گوید: من برخاستم و آماده شدم چون به درِ سرای رسیدم، جماعتی از بزرگان را دیدم. سلام کردم. جواب دادند و خوشامد گفتند و مرا به آن جایگاه که اکنون مسجدِ جمکران است، آوردند.
چون نیک نگاه کردم، دیدم تختی نهاده و فرشی نیکو بر آن تخت گسترده و بالش‏های نیکو نهاده و جوانی سی ‏ساله، بر روی تخت، بر چهار بالش، تکیه کرده، پیرمردی در مقابل او نشسته، کتابی در دست گرفته، بر آن جوان می‏‌خواند. بیش از شصت مرد که برخی جامه‏ سفید و برخی جامه‏ سبز بر تن داشتند، بر گرد او روی زمین نماز می‌خواندند.

آن پیرمرد که حضرت خضر علیه السلام بود، مرا نشاند و حضرت امام علیه السلام مرا به نام خود خواند و فرمود: برو به حسن بن مسلم بگو: تو چند سال است که این زمین را عمارت می‌کنی و ما خراب می‌کنیم. پنج سال زراعت کردی و امسال دیگرباره شروع کردی، عمارت می‏کنی. رخصت نیست که تو دیگر در این زمین زراعت کنی، باید هر چه از این زمین منفعت برده‌‏ای، برگردانی تا در این موضع مسجد بنا کنند.
به حسن بن مسلم بگو: این جا، زمین شریفی است و حق ‏تعالی این زمین را از زمین‏ های دیگر برگزیده و شریف کرده است، تو آن را گرفته به زمین خود ملحق کرده‏‌ای! خداوند، دو پسر جوان از تو گرفت و هنوز هم متنبّه نشده‏‌ای! اگر از این کار بر حذر نشوی، نقمت خداوند، از ناحیه‌‏ای که گمان نمی‌بری بر تو فرو می‏‌ریزد.
حسن بن مثله عرض کرد: سید و مولای من! مرا در این باره، نشانی لازم است؛ زیرا، مردم، سخن مرا بدون نشانه و دلیل نمی‌‏پذیرند. 
امام علیه السلام فرمود: تو برو رسالت خود را انجام بده. ما، در این جا علامتی م‏ی‌گذاریم که گواه گفتار تو باشد. برو به نزد سید ابوالحسن، و بگو تا برخیزد و بیاید و آن مرد را بیاورد و منفعت چند ساله را از وی بگیرد و به دیگران دهد تا بنای مسجد بنهند، و باقی وجوه را از رهق به ناحیه‏ اردهال که ملک ما است، بیاورد، و مسجد را تمام کند، و نصفِ رهق را بر این مسجد وقف کردیم که هر ساله وجوه آن را بیاورند و صرف عمارت مسجد کنند. پس آن حضرت به من اشاره کردند که برو.
چون مقداری راه پیمودم، بار دیگر مرا صدا کردند و فرمودند: در گلّه‏ جعفر کاشانی - چوپان - بُزی است، باید آن بز را بخری. اگر مردم پولش را دادند، با پول آنان خریداری کن، وگرنه پولش را خودت پرداخت کن. فردا شب آن بز را بیاور و در این موضع ذبح کن. آن گاه روز چهارشنبه هجدهم ماه مبارک رمضان، گوشت آن بز را بر بیماران و کسانی که مرض صعب‏العلاج دارند، انفاق کن که حق تعالی همه را شفا دهد. 
آن بز، ابلق است. موهای بسیار دارد. هفت نشان سفید و سیاه، هر یکی به اندازه‏ی یک درهم، در دو طرف آن است که سه نشان در یک طرف و چهار نشان در طرف دیگر آن است آن گاه به راه افتادم. یک بار دیگر مرا فرا خواند و فرمود: هفت روز یا هفتاد روز در این محلّ اقامت کن.

حدیث حضرت علی(ع) در باره مسجد جمکران
مطابق نقل خلاصة البلدان از کتاب( مونس الحزین) شیخ صدوق،  حدیثی از امیر مؤمنان (علیه السلام ) در رابطه با مسجد جمکران نقل کرده اند که فرازهایی از آن را در این جا می‌‏آوریم :
«ای پسر یمانی! در اوّل ظهور، خروج نماید قائم آل محمّد علیه السلام از شهری که آن را قم گویند و مردم را دعوت به حق می‏کند، همه‏ خلائق از شرق و غرب، به آن شهر روی آورند و اسلام، تازه شود ...ای پسر یمانی! این زمین، مقدّس است، از همه‏ی لوث‏ها، پاک است ...عمارت آن، هفت فرسنگ در هشت فرسنگ باشد. رایت وی بر این کوه سفید بزنند، به نزد دهی کهن، که در جنب مسجد است، و قصری کهن - که قصر مجوس است  و آن را جمکران خوانند. از زیر یک مناره‏ آن مسجد بیرون آید، نزدیک آن جا که آتش‏خانه‏ گبران بوده ...»
بر اساس این حدیث  مسجد سهله در دوران ظهور حضرت بقیةاللَّه، أرواحنا فداه، پایگاه آن حضرت خواهد بود، مسجد مقدّس جمکران نیز در عصر ظهور، جایگاه خاصّی دارد و پایگاه دیگری برای آن حضرت  محسوب می شود.

چرا مسجد جمکران را چهارشنبه شب‌ها زیارت می‌کنیم؟
بیشتر کاروانها و برنامه ریزی های زیارت مسجد جمکران  در شبهای چهارشنبه انجام می شود که شاید بسیاری از ما دلیل آن را ندانیم.
حضرت بقیةاللَّه(عج) فرمودند: فردا شب که شب چهارشنبه است، آن بز را به همین جایگاه بیاور و ذبح کن و روز چهارشنبه که هجدهم ماه رمضان است، گوشت آن را به بیماران صعب‏العلاج انفاق کن که خداوند، همه‏شان را شفا عنایت می‌‏کند. همین تعیین زمان از جانب امام عصر(عج) روز دیدار عشقان را هم مشخص کرد و فضیلت بخشید.




      
خبرگزاری فارس: ویژگی‌های «صیحه آسمانی»/ ندای آسمانی در چه ماهی اتفاق می‌افتد

 

 

ندای آسمانی در نزدیکی ظهور، صدایی است که از آسمان شنیده می‌شود و در آن به معرفی حضرت مهدی(عج) و بیان نام، نسب و حقانیت ایشان و پیروانش می‌پردازد.

این صدا توسط همگان شنیده می‌شود و می‌توان آن را معجزه‌ای دانست که بدون هیچ وسیله ارتباطی، همگان حتی افرادی که در خواب هستند، آن را می‌شنوند، ندای آسمانی با الفاظ «ندا»، «صیحه»، «صوت»، «اعلان»، «فزعه» و «هدّه» در احادیث شیعه و عامه آمده است.

 

 


برچسب‌

 

 

عصر یک جمع? دلگیر، دلم گفت بگویم بنویسم

 که چرا عشق به انسان نرسیده است؟

چرا آب به گلدان نرسیده است؟

 چرا لحظهء باران نرسیده است؟

...............................

ب





      

سخنانی که حضرت مهدی(عج) در نخستین روز ظهور خواهد گفت

 

 اوّلین خطبه و اعلامیّه حضرت بقیةالله (عج) در روایتی از امام باقر(ع) که آیت الله محمد خادمی شیرازی درکتاب «تحفه امام مهدی» آورده است را بخوانید.

اوّلین خطبه و اعلامیّه حضرت بقیةالله روحی له الفداء:

از امام باقر(ع) روایت شده که آن حضرت فرمودند: در روز اول ظهور، قائم ما در مکه در کنار بیت الله الحرام در حالتی که به کعبه تکیه داده است مردم جهان را مخاطب قرار داده، چنین می فرماید:

ای مردم! ما آل محمد -که درود خداوند بر او و خاندانش باد - در درجه اول از خداوند بزرگ و در مرتبه دوم از بندگان خداوند که جواب ما را می دهند یاری می طلبیم. (البته طلب یاری از مردم به جهت امتحان و اتمام حجّت بر آنها است.)

ای مردم! ما خاندان پیامبر شما هستیم و از هرکس به خداوند بزرگ و حبیبش رسول الله سزاوارتریم [و از نظر مقام، برتری داریم].

ای مردم! هر کس در ارتباط با حضرت آدم با من مجادله کند بداند من از او به آدم اولی ترم و آن که در رابطه با شخصیت نوح با من محاجّه کند من بر او نسبت به نوح مقدّم هستم و هر کس بخواهد در ارتباط با ابراهیم با من مجادله کند من از او نسبت به ابراهیم برتری دارم و اگر کسی بخواهد با شخصیت محمد -که درود خداوند بر او و خاندانش باد - با من محاجّه کند مسلّماً من نسبت به حضرت محمد از او احقّ و اولی [و تنها فرزند و باقیمانده او و یگانه نگهبان دین و شخصیّت او] هستم و هرکس که بخواهد در ارتباط با بقیّه انبیاء و فرستادگان خداوند به محاجّه با من برخیزد، من بر او نسبت به انبیاء تقدم دارم [و جانشین اجرا کننده تمام طرحهای آنها من هستم]. آیا خداوند در قرآن مجیدش نفرموده است: «به درستی که خداوند آدم و نوح و آل ابراهیم و خاندان عمران را بر جهانیان اختیار فرموده و بعضی را بر برخی برتری داده است. و البته خداوند شنوا و دانا است.»؟

پس ای مردم! من تنها باقیمانده از آدم و یگانه ذخیره نوح پیامبر و خلاصه و برگزیده از ابراهیم و از محمد هستم که درود خداوند بر آن بزرگوار و خاندانش باد.

ای مردم! بدانید آن کس که بخواهد در قرآن با من مجادله نماید من از همه اولی تر به قرآن خداوند هستم ‍[و تمام علوم و معارف قرآن و قوانین حیات بخش آن در نزد من است].

ای مردم! آگاه باشید هر کس که درباره سنت رسول اکرم [یعنی تعلیمات آن حضرت و خاندان عزیزش] با من مجادله کند، من اولی تر از او هستم. پس شما را به خداوند سوگند می دهم هر کس که امروز سخنان مرا می شنود آن را به آنهایی که در اینجا حاضر نیستند برساند، و شما را به حق خداوند و رسول او و آن حقی که من بر شما دارم [یعنی حق ذُوالقربای پیامبر بودن] سوگند می دهم که ما را در حقوقمان یاری نمایید و جلوی ظلم و ستم را که درباره ما روا داشتند بگیرید؛ چه آنکه حقوق ما را پنهان ساختند و درباره ما ظلم کردند و از وطنمان آواره نمودند و نسبت به ما غدر روا داشتند و پیروان باطل بر ما افترا بستند. از خدا بترسید، ما را مخذول نکنید، بلکه یاری کنید تا خداوند شما را نُصرت عطا فرماید.

پی نوشت ها :1-سوره آل عمران(2)، آیات 33-35.2-نعمانی، الغیبه، ب 14، ح 67.





      

دلتنگی

چند سال، چند ماه ،چند هفته و چند روز....

چند سال و ماه و هفته و روز است که دلتنگی ؟اصلا حساب این همه دلتنگی را داری یا از دستت در رفته است ؟

چند وقت است که بی قراری و بی تاب ، که مشتاقی و آرزومند ، که دلت شوق پروازی دارد بر آستان رضا (ع) ؟

حساب و کتاب دلتنگی را نمیتوان نگاه داشت . وقتی تمام لحظاتت پر میشود از حسرت یک زیارت ، زیارتی که در آن تو باشی ، گنبد و گلدسته باشد ، ضریح و پنجره فولاد هم ..... و چه میشود .... چه میشود اگر همه ی اینها جمع باشند و تو باشی و محضر مبارک مولایت .

براستی اگر دنیا را هم بدهند ، حتی یک لحظه ، یک لحظه از این دیدار را هم با تمام دنیا معاوضه نخواهی کرد .

چه شگفت انگیز است این دلتنگی ! وقتی دلت به هوای پنجره فولاد ، پر از شبکه های طلایی زیارت میشود و چشمانت  به رنگ آبی آسمان حرم مبدل میگردد . آنگاه لبریز میشوی از حس قشنگ زیارت . و چه قداستی دارد دلتنگی برای حضرت  ، که پاداشش طواف بر گرداگرد حرم باشد و یک زیارت دلچسب ، که دلت را بکند از خاک و تا افلاک رهایت سازد .... چه شگفت انگیز است این زیارت ، که طعم دلتنگی دارد و بوی عاشقی ،که مبارک و مقدس میسازد تمام عمرت را ، همین یک لحظه ی کوتاه .

حساب سال ها و ماه ها و هفته ها و روزهای دلتنگی ات را نگه دار ، گرچه محال است اما بدان که چه بسا مقدار ارادتت به این خاندان ، با قدر این دلتنگی مشخص گردد که به اندازه ی تمام عاشقی هایت ، پاداش دهندت تا بلکه روزی ات شود دیدار مولایت ، تا زیارتش نمایی در دو دنیا ، تا دست بر دامان کرامتش نهی و دخیل محبتش گردی .

و چه زیباست ! چه شگفت انگیز است ! چه دوست داشتنی است که تنها نیستی ، که تمام دلهای محبت دیده از این بارگاه ، دلشان تنگ است چون تو  و حتی تمام ذرات موجود در آستانه ی این حرم . هیچ جای تعجب نیست اگر از تمام ذرات این حرم دلتنگی ببارد ، که همه دلتنگ مولایشان باشند و یک لحظه هم از او دل برنگیرند . براستی که دلتنگی همین است ، هر لحظه را با یاد معشوق به سر کردن .....

مولای من ! به اندازه ی تمام ذرات عالم و به قدر لحظه لحظه ی انتظارم برای زیارت دلتنگم . دل تنگم را به آستان شما میسپارم یا ضامن آهو .

منبع : هفته نامه ی حرم





      

مجموعه دعاها برای تعجیل در فرج

خواندن مجموعه ای از دعا ها و انجام اعمالی بسیار موثر در جهت سرعت بخشیدن به ظهور موفورالسرور حضرت حجت عجل الله فرجه که توصیه میشود :

1. خواندن روزانه دو رکعت نماز به نیت تعجیل در فرج آقا امام زمان (عج) به نیابت از فرشتگان و ملائک خداوند

2. خواندن روزانه دو رکعت نماز به نیت تعجیل در فرج آقا امام زمان (عج) به نیابت از حضرت محمد(ص) و پیامبران الهی و امامان معصوم .

3. خواندن روزانه دو رکعت نماز به نیت تعجیل در فرج آقا امام زمان (عج) به نیابت از تمامی مؤمنین.

4. خواندن دعای جوشن کبیر به نیت تعجیل در فرج آقا امام زمان (عج) به نیابت از تمامی مؤمنین(حتی شبی 10 فصل )

اخیرا حضرت مهدی (عج) در عالم خواب به یکی از علما فرمودند دعای جوشن کبیر برای فرج من بخوانید و خداوند را به اسمای اعظمش برای صدور حکم فرج قسم بدهید.

5. برای سلامتی آقا امام زمان (عج) و تعجیل در غرجش صدقه بدهیم ؛ روضه بگیریم و قربانی نماییم .

6. حداقل روزی 14 مرتبه دعای ((اللهم عجل لولیک الفرج)) به نیت چهارده معصوم پاک و 100 مرتبه صلوات بفرستیم بر محمد و آل محمد و (( عجل فرجهم )) ، در قنوت و رکوع و سجود نمارها نیز دعای فرج بخوانیم و بعد از نماز فرشتگان و پیامبران الهی را به عزت و جلال خداوند به دعا برای ظهور حضرت قسم بدهیم .

7. با خواندن دعای عهد و زیارت آل یاسیندر لشکر امام زمان(عج) حاضری بزنیم و با خواندن دعای ندبه و دعای عصر جمعه در غیبت آن حضرت اشک ماتم بریزیم. هر کجا آثاری از زندگی هست از برکت وجود  امام زمان(عج) ماست ...

ایشان مقسم الارزاق و همه عالم مهمان سفره او هستند. ولی نعمت خود را فراموش نکنیم گوش به زنگ فرج باشیم ، قرآن را که گشودیم شریک قرآن را فراموش نکنیم ، بیتاب زیارتش باشیم و برای آمدنش لحظه شماری کنیم .

تمام اعمال نیک و ثواب را به نیت تعجیل در فرج و به نیابت از امام زمان(عج) انجام دهیم اعم از : حج ، خواندن سوره های قرآن ، صدقه ، قرض الحسنه ،زیارت ائمه اطهار ، انبیا و اولیا (ع) ، دیدن روی پدر و مادر ، انفاق ، احسان ، زیارت اهل قبور  و .... تمامی مستحبات را به نیت امام زمان(عج) انجام دهیم و اگر کوچکترین قدم خیری برمیداریم به نیابت از امام زمان(عج) باشد .

 

اللهم عجل لولیک الفرج

منبع : کتاب وعده ی دیدار نزدیک است . مولف : سعید سبزکار





      
<      1   2   3   4   5   >>   >