سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 فرهنگ کده ، حتی در برخی کشورها نیز در راستای تامین رفاه حیوانات و همچنین پیشگیری از خشونت علیه حیوانات، سازمان ها و تشکیلاتی راه اندازی شده است.

 

 

 

در دین مبین اسلام و آموزه‌های دینی نیز رعایت حقوق حیوانات از مسایل مورد تاکید فراوان است و از ائمه هدی و اولیای الهی نیز سفارش و روایات متعددی در این زمینه و آثار آن ذکر شده است.

 

 

 

مهربانی و عطوفت نسبت به حیوانات یکی از بارزترین خصیصه های آدمی است که در انسان ها دیده می شود. حسی که نشانه قلب رئوفی است که در وجود آدمی وجود دارد .

 

 

 

اما با وجود قوانین و سفارش اکید ائمه معصومین(ع)، برخی مواقع دیده می شود عده ای با فعالیت ها و  امور شرم آور، آزار و اذیت حیوانات را دست مایه خود قرار می دهند و برای لحظاتی خوش گذرانی و سپری کردن زمانی برای تفریح بد ترین رفتار را از خود با حیوانات انجام می دهند.

 

 

 

جبهه خروس جنگی یا راه انداختن پاتوقی برای آزار و اذیت خروس ها یکی از معضلاتی است که هم اکنون در میناب وجود دارد و نام جبهه از آن جهت بر این مکان ها گذارده شده است که در آن جنگ های متعددی بین خروس ها صورت می گیرد .

 

 

 

گاه خروس ها با قیمت های هنگفتی مبادله می شود و عده ای از این ترفند سودهای فراوانی به جیب می زنند و  این کار غیر اخلاقی و غیر انسانی در مکان هایی به اسم جبهه برگزار می گردد که در آن در ساعات بخصوصی هرکس با انواع نژادهای خروس حضور دارد و برای خود مبارز می طلبد.

 

 

 

 

 

طبق اطلاعات مورد وثوق، در بیشتر روستاها و حتی شهر میناب، مکان هایی وجود دارد که اکثر قشر جوان و حتی برخی بزرگسالان  برای جنگ دادن دو تا  خروس جنگی تجمع می کنند و این کار به نوعی سرگرمی برای آنها مبدل شده است.

 

 

 

قمار مقوله و آسیبی است که نه تنها در اسلام ،بلکه قبل از ظهور اسلام نیز وجود داشته و اغلب مورد مزمت افراد روشنفکر و متمدن قرار گرفته است  اما گاهی شاهد ترفندهایی برای سوءاستفاده افراد سودجو هر بار به طریقه و سبک ویژه ای از این مقوله می شویم .

 

 

 

بدتر از این موضع این که در بیشتر اوقات این سرگرمی به مسیر قمار می رود و به واسطه آن مبلغی پول و حتی برخی مواقع شده خانه هایشان را به خاطر باخت خروس جنگی ازدست داده ا ند.

 

 

 

زخمی و خون آلود شدن خروس ها در این مبارزات امری عادی است در جنگ بین خروس ها دو خروس تا حد مرگ همدیگر را می زنند تا بلاخره یکی از آن دو پیروز شود ولی گاه این جنگ ها موجب مرگ و یا کور شدن این موجودات بی گناه می گردد .

 

 

 

در این جبهه ها انواع مواد مخدر و مشروبات الکلی به وفور یافت می شود که متأسفانه عده زیادی از جوانان نیز از این طریق آینده و زندگی خود را نابود می کنند .

 

 

 

حال با این توضیح که افرادی به دور از رفتارهای خداپسندانه و استثمار از حیوانات بستری را فراهم کرده اند و بدون هیچ گونه مزاحمتی جنگ خروس به راه انداخته اند و با شرط بندی به قمار می پردازند نیاز است مسئولان تدبیری اتخاذ کنند تا بساط این افراد برچیده شود چرا که بعید است در راستای حمایت از حقوق حیوانات، قانونی برای برخورد با چنین مواردی وجود نداشته باشد.

 

 

 

 

 

انتهای خبر/

 

 

 

 





      

 گزارش فرهنگ کده ، امید است آنکه شفاعت امام حسین (ع) و شهدا شامل حال همه ادامه دهندگان راهشان گردد این مجموعه گلچینی است کوچک از وصایای شهدا که در بدترین شرایط در پشت خاکریزها و در زیر آتش دشمن متجاوز بر صفحه تاریخ حک کردند و اکنون که در حق تعالی رستگار شده اند و هیچ چیز نمی تواند اثرشان را پاک کند.

 

 

 

شهید محمد بازماندگان قشمی

 

اگر من در راه حق کشته شدم از دوستان واقعی و دلسوزان به اسلام و همگی عزیران تقاضا دارم در حق من دعا کنند از پدر و مادرم انتظار دارم از این امتحان رو سفید آیند ؛ چون می دانم که خداوند متعال از پدران و مادران و نزدیکان در این جدایی ها انتظار شکیبانی دارد و شاید این بزرگترین  امتحان در مورد شما باشد ، به خصوص که رزمندگان ما در این جنگ جندالله و یاران امام زمان هستند خداوند این نعمت را به همه رزمندگان عطا فرماید.

 

 

 

شهید خلیل بارانی زاده

 

ای حسین (ع) عزیز اگر کوفیان تورا تنها گذاشته اند و به یاریت نیامدند بیا و کربلای ایران را تماشا کن ببین پیروانت با یزیدیانزمان با استعانت از خداوند متعال و الهام از خون پاکت چگونه بر آنها می تازد و برای استقبال از سعادت و شهادت از یک دیگر سبقت می گیرند و چون کبوترانی خوش پرواز از قفس تن رها و سبکبالان و عاشق به سوس معبود خویش پرواز می کنند و دشمنان کوردل که گوش هایشان سنگین و قلب هایشان مهر قساوت خورده است به هوش باشند که من و هزاران نفر مانند من ، با بینش کامل و عقیده ای سالم و روشن تر از آب ، این راه را انتخاب کردیم  و در برابر تمامی بی عدالتی و خودخواهی و زورگویی ها تا پای جای ایستاده ایم و اگر من صد جان داشتم بازهم برای یاری دین حق فدا می کردم.

 

 

 

 

 

شهید صمد سلامتی هرمزی 

 

مادر و همسر مهربانم ، هنگامیکه خبر شهادتم را شنیدید خوشحال باشید و خداوند بزرگ را شکرگزاری کنید و برای رضای خدا صبر و تحمل کنید تا فردای قیامت در پیشگاه حضرت زهرا (ع) و حضرت زینب (ع) رو سفید و سرافراز باشید.

 

 

 

 

 

شهید علی سالاری سردری

 

 

 

قسم می خورم که با این لباس مقدس که به تن دارم یا به زیارت کربلای حسینی بروم و پشت سر امامان (ع) نماز بخوانم و یا اینکه این لباس را به خون آغشته کنم و کفنم شود که هر دو آرزوی من است یا زیارت یا شهادت.

 

 

 

 

 

شهید علی مسلم زاده 

 

مادر جان هروقت خواستی برایم گریه کنی به یاد مصیبت های حضرت زینب (ع) در عصر عاشورا بیفت و آن وقت خدا را شکر و صبر کن که خداوند در قرآن به صابران وعده نیکو داده است .

 

 

 

 

 

شهید علیرضا آرمات 

 

مطالعه تان را زیاد کنید تا آگاهی و شعور سیاسی و مذهبی تان بیشتر شود انقلاب ما نیاز به افراد باسواد دارد خصوصا جوانان ، شما وقتتان را مطالعه بگذرانید و بدانید که اگر نیروهای حزب الله هم باسواد و روشنگر باشند دیگر افراد نالایق نمی توانند در پست های مملکتی رخنه و خط امام را تضعیف نمایند . ای مسئولین نکند خدای نکرده انقلاب مردم را فدای منافع شخصی خودتان کنید نگذارید تا تاریخ مشروطه تکرار شود اگر می خواهید در دنیا و آخرت سعادتمند شوید مجری قانون و خدمت گذار مردم باشید.

 

 

 

شهید اسحاق زاهدی 

 

پدر و مادرم گرامی ام در نماز جمعه شرکت کنید  و   بدانید نماز جمعه مانند تیری است که از سوی مومنان بر قلب دشمنان اسلام وارد می شود .

 

 

 

شهید اسماعیل فرخی نژاد 

 

به فامیل و برادرانم سفارش میکنم که قرآن را به خوبی فرا گیرند و نمازشان ترک نشود و ان شالله همیشه در اول وقت آن را بجا آورند ؛ زیرا که امام زمان همیشه نمازش را اول وقت می خواند صبح ها که برای نماز برمی خیزید رو به قبله بایستید و بر امام حسین (ع) و فرزندانش و فرزندش و اولادش و اصحابش سلام بدهید.

 

 

 

شهید علی رضایی سردره 

 

به دوستان و نزدیکانم سفارش می کنم که اسیر این زندگی زودگذر نشوند عجیب است که انسان بی وقایی دنیا را ببیندولی باز هم به آن اعتماد کند اعتماد به دنیا آب در هاون کوبیدن است . خوشی و لذت مادی واقعی نیست پس از مدتی مبدل به غم و اندوه می شود و محال است که انسان در دنیا به رفاه برسد.

 

 

 

شهید یوسف دقت 

 

همیشه خدا را یاد داشته باش و فقط برای خدا کار کن هرگاه حس کردی که برای خدا نیست ادامه کار را قطع کن و کمی فکر کن.

 

 

 

شهید طیب قاسم پور

 

اندوهم را چون گلوله ای کنید و به طرف فرهنگ پوسیده غرب و شرق پرتاب کنید بروید درس شهید دادن را از حضرت زینب (ع) بیاموزید .بروید درس و محنت را از حضرن زین العابدین (ع) بیمار بیاموزید. اگر می خواهید در سختی های روزگار خم به ابرویتان نیاید زندگی ائمه (ع) را سرمشق خود قرار دهید.

 

 

 

شهید حسن باستین 

 

ای انسان دنیا پوچ است و دیگر هیچ . پس فقط و فقط به فکر این باشید که بذری در این دنیا بکاریم تا در آخرت یاریمان کند و بذر شما در آن دنیا جمع باشد نه اینکه بدون بهره و پشیمان بمانید.

 

 

 

شهید حسین اله پرست 

 

مادران مسلمان ، شما عزیزتر از مادر علی اکبر(ع) و علی اصغر(ع) نیستید . بچه های خود را وارونه جبهه کنید که سعادت آخرت در این میعادگاه خوابیده است شما ای خانواده های محترم  مسلمان اگر به فرزندانتان نمی توانید بگویید بروید جبهه لااقل وقتی خود تصمیم رفتن گرفتند نگویید نروید .

 

 

 

انتهای خبر/





      

گویشهای بلوچی میناب یکی از غنی ترین گویش های محلی کشور است اما این فرهنگ بومی و محلی به مرور از کانون صحبتهای مردم دور می شود و برخی اصطلاحات این لهجه رو به فراموشی است.

 

  کم تر استانی در کشور یافت می شود که به زبان و گویش محلی شان در آن ها صحبت نشود در گذشته  اکثر روستاهای میناب با گویش بلوچی باهم حرف میزنند، اما گویش بلوچی در روستاهای میناب کم کم در حال فراموشی است.

 

 

 

 

 

یکی از اهالی روستاهای میناب در گفتگو با خبرنگار فرهنگ کده یکی از دلایل فراموشی این گویش محلی میناب را خجالت‌زدگی افراد بومی به‌خاطر گویش محلی در برابر افراد غیربومی دانست و گفت : برخی از مردم از این مساله رنج می‌برند که روستایی و یا به اصطلاح بی‌کلاس خوانده شوند و به‌همین علت گویش مرکز را بر گویش خود ترجیح می‌دهند.

 

اسحق رنجبری افزود : به‌نظر می‌رسد از بین‌رفتن آثار باستانی همان‌قدر تاسف‌ برانگیز است که نابود‌شدن یک گویش یا زبان خاص،  زیرا پیامد منسوخ‌شدن این گویش‌ها، از بین رفتن تاریخ و فرهنگ شفاهی، قصه‌ها، ضرب‌المثل‌ها، خاطرات است.

 

یکی دیگر از اهالی این روستا از بین رفتن واژگان و گویش‌های محلی، ورود تکنولوژی و افراد غیربومی به منطقه دانست و خاطر نشان کرد : بسیاری از واژگان غیربومی را از این طریق وارد گویش محلی خود می‌کنیم.

 

حسین اسلامی با بیان اینکه والدین در مرگ گویش محلی بی‌تقصیر نیستند، تصریح کرد : پدر و مادرها امروزی به جای این که فرهنگ و این زبان مادری گذشته  را برای نسل های بعدحفظ کنند متاسفانه کودکان رومجبوربه یادگیری غیرزبان مادری شان می کنند.

 

وی تاکید کرد : علاقه مندان و دوستداران فرهنگ و ادب استان نباید اجازه دهند فرهنگ و گویش های محلی در هجوم اسباب الکترونیکی و ابزار ارتباطی جدید، دستخوش فراموشی و زوال شوند.

 

 

 

محمد اسلامی یکی دیگر از اهالی روستاهای میناب آموزش و تحصیل را یکی دیگر از محو گویش های محلی دانست و گفت : آموزش در مدارس بر اساس زبان معیار است فرایند طولانی آموزش و گذران دوران مختلف تحصیلی، مجال و زمینه‌ پرداختن نسل جوان به گویش محلی را ایجاد نمی‌کند و این امر، در کمرنگ شدن و به فراموشی سپردن گویش‌های محلی و تقویت لهجه‌ای رسمی تاثیر زیاد دارد.

 

 

 

اسلامی افزود : فقدان زمینه کار در روستاها و الزام حضور افراد تحصیلکرده و آموزش دیده در سطح شهرها و ارتباط آنان با افراد غیر محلی، موجب گرایش به زبان مشترک و معیار می‌شود و تمرین نکردن گویش‌های محلی، زمینه‌ فراموشی آنها را به‌وجود می‌آورد.

 

 

 

عباس اسلامی عوامل فرهنگی و سیاسی را دلیل مرگ گویش محلی دانست و خاطر نشان کرد : دگرگونی فرهنگی و تحولات سیاسی که در دهه‌های اخیر، موجب گسست نسلی شده است و تغییرات اساسی در باورهای فرهنگی ایجاد کرده و با تاثیر‌پذیری از فرهنگ‌های برون‌‌مرزی و دورن‌مرزی، ذائقه نسل جوان را به سمت پرهیز از گویش‌‌ها و لهجه‌های محلی و فرهنگ بومی سوق داده است.

 

 

 

انتهای خبر/





      

اثر گذاری ماهواره بر ارتباط عاطفی زوجین

 

?گسترش و استفاده ی افراطی ماهواره با کارکرد متنوع خود و دگرگون سازی های پیوسته اش ، رفته رفته آسیب پذیر شده و استحکام خانواده را به مخاطره می اندازد ، در این صورت خانواده قوی ترین عامل دوام و رشد خود را که عاطفه و صمیمیت میان اعضاست ، به دست فراموشی می سپارد ،

 

 

?برنامه های ماهواره به تدریج جای ارتباط بین فردی از نوع چهره به چهره را گرفته و توانسته اند فضای انفرادی را به جای فضای جمعی و اجتماعی خانواده حاکم کنند ، به گونه ای که در ابتدا به افزایش فردگرایی و کاهش جمع گرایی منجر شده و با رخنه در محیط گرم خانواده ترویج مفاسد دینی ، عفاف زدایی و ایجاد حس رقابت زن و شوهر نسبت به یکدیگر ، عامل مهمی در آسیب رساندن به انسجام خانواده شوند. 

 

 

?در کشورما بیشترین مخاطبان تلویزیون را زنان تشکیل می دهند همین باعث شده برنامه های این نوع شبکه ها با هدف قرار دادن شخصیت زن و القاء کردن فرهنگ غربی به او بتوانند شخصیت حقیقی زن مسلمان ایرانی را متزلزل ساخته و بنیان خانواده را به شدت تضعیف کنند.

 

 

?در شبکه های ماهواره ای شدت بخشیدن به رقابتهای اقتصادی میان زن و مرد به جای پیوندهای عاطفی مستحکم نشده ،ارائه تعریف نادرست از زندگی مشترک ، موجب شده تا مفهوم عشق واقعی و تعهد به رقابت و سوء تفاهم تبدیل شود.

 

 

 

 

حجاب وعفاف





      

 

حجاب چشم   

 

اسلام در مورد حجاب چشم هم به مرد و هم به زن تاکیدات زیادی داشته است. در قرآن نیز آیاتی وجود دارد که به این مورد صحه گذاشته است

 

حجاب چشم همان نگاه پاک و بی غرض است. پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: حیا لازمه دین است چه برای مرد چه برای زن.

 

ما در روایات مان قبل از اینکه به خانم ها بگوید با پوشش مناسب در جامعه حاضر شوند می گوید ای پیامبر! تو ماموری به مومنان بگویی که نگاه هایشان را فروبنشانند. یعنی در جامعه وقتی با نامحرمان مواجه می شوند اینها باید در قدم اول چشمشان را حفظ کنند. قرآن قبل از اینکه بگوید پوشش مناسب داشته باشید می فرماید که چشم شما باید عفیف باشد.

 

باید عفت و حیا در چشم شما حضور داشته باشد. شما خیره نشوید و نگاه های نامناسب نداشته باشید.در واقع قرآن می خواهد بگوید که ما باید مواظب رفتارها و چشممان باشیم. اگر این مسئله بود، در دین با عنوان تقوا یاد می شود.

 

اگر می گوید تقوا داشته باشید یعنی در نگاهتان مراقب باشید، نگاه سوئی نداشته باشید.

 

بعد می فرماید به خانم ها هم بگو که وقتی در جامعه حضور پیدا می کنند چشمان شان را حفظ کنند. قرآن نمی پذیرد که جامعه قرآنی و دینی طوری باشد که از فطریات انسان فاصله بگیرد چون دین اسلام بر اساس فطرت انسان نازل شده است. شهید مطهری می فرماید دینی که بر اساس فطرت نباشد آن دین، دین نیست.

 

 

منبع : حجاب چشم | حجاب برتر 





      
   1   2   3   4      >