سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زندگی پر از پیام است . هر گوشه ، هر جا . در بین مردم ، در سکوت و تنهایی ، در نوشته ای در یک کتاب ، صفحه ای از یکی مجله ، یک وبلاگ ... . در هر آنچه که میبینی و میشنوی ، ممکن است پیامی برای تو نهفته باشد . شاید بخاطر پیام در آن موقعیت قرار گرفته ای ، تا بشنوی و ببینی . ممکن است مسیرت را تغییر دهد . شاید در راهی که برای آن خلق شده ای قرار گیری . راهی که میتوانی در آن به کمال دست یابی . شاید آن پیام به سوالهای تو پاسخ دهد .

 

پس باید دقیق شوی . وقتی در ایستگاه اتوبوس نشسته ای ، خودت را به امور بی فایده مشغول نکن . بجای کار با موبایل یا توجه به آهنگی که با هندزفری گوش میدهی و ... ، با آرامش گوش به صدای دنیا بسپار . به قدرت بی حد و حصر خداوند توجه کن و سعی کن از هر چیز الهام بگیری برای ادامه راهت . مطمئن باش اگر باور داشته باشی ، توجه تو مسائلت را حل میکند .

 

شاید پرنده ای که بالای سرت پرواز میکند در حرکات خود پیامی برای تو داشته باشد . شاید پیرمردی که گوشه پیاده رو ایستاده ، در سخنان خود راه حلی بر موردی داشته باشد که ذهنت را مشغول ساخته . شاید کتاب یا حتی اسم کتابی که از دست رهگذر می افتد حامل پیامهایی برای تو باشد . شاید وبلاگ نویس ، جواب سوالت را داده است ....

 

به قدرت خودت ایمان داشته باش . زندگی فقط بعد مادی اش نیست . عجایبی در آن نهفته است ، خداوند قدرتهایی به انسان بخشیده است ، که با ایمان میتوانی به خواسته ها و آرزوهایت دست پیدا کنی ، و توجه به پیامهای زندگی نیز بخشی از داشتن ایمان به خود و خداست .





      

فراموشی گویش‌ بلوچی میناب در گذر زمان/ تغییر باورهای فرهنگی عامل مرگ گویش های محلی

  

گویشهای بلوچی میناب یکی از غنی ترین گویش های محلی کشور است اما این فرهنگ بومی و محلی به مرور از کانون صحبتهای مردم دور می شود و برخی اصطلاحات این لهجه رو به فراموشی است.   کم تر استانی در کشور یافت می شود که به زبان و گویش محلی شان در آن ها […]

گویشهای بلوچی میناب یکی از غنی ترین گویش های محلی کشور است اما این فرهنگ بومی و محلی به مرور از کانون صحبتهای مردم دور می شود و برخی اصطلاحات این لهجه رو به فراموشی است.

IMG-20335540719-WA0070-346x256

  کم تر استانی در کشور یافت می شود که به زبان و گویش محلی شان در آن ها صحبت نشود در گذشته  اکثر روستاهای میناب با گویش بلوچی باهم حرف میزنند، اما گویش بلوچی در روستاهای میناب کم کم در حال فراموشی است.

 

 

یکی از اهالی روستاهای میناب در گفتگو با خبرنگار فرهنگ کده یکی از دلایل فراموشی این گویش محلی میناب را خجالت‌زدگی افراد بومی به‌خاطر گویش محلی در برابر افراد غیربومی دانست و گفت : برخی از مردم از این مساله رنج می‌برند که روستایی و یا به اصطلاح بی‌کلاس خوانده شوند و به‌همین علت گویش مرکز را بر گویش خود ترجیح می‌دهند.

اسحق رنجبری افزود : به‌نظر می‌رسد از بین‌رفتن آثار باستانی همان‌قدر تاسف‌ برانگیز است که نابود‌شدن یک گویش یا زبان خاص،  زیرا پیامد منسوخ‌شدن این گویش‌ها، از بین رفتن تاریخ و فرهنگ شفاهی، قصه‌ها، ضرب‌المثل‌ها، خاطرات است.
یکی دیگر از اهالی این روستا از بین رفتن واژگان و گویش‌های محلی، ورود تکنولوژی و افراد غیربومی به منطقه دانست و خاطر نشان کرد : بسیاری از واژگان غیربومی را از این طریق وارد گویش محلی خود می‌کنیم.
حسین اسلامی با بیان اینکه والدین در مرگ گویش محلی بی‌تقصیر نیستند، تصریح کرد : پدر و مادرها امروزی به جای این که فرهنگ و این زبان مادری گذشته  را برای نسل های بعدحفظ کنند متاسفانه کودکان رومجبوربه یادگیری غیرزبان مادری شان می کنند.

وی تاکید کرد : علاقه مندان و دوستداران فرهنگ و ادب استان نباید اجازه دهند فرهنگ و گویش های محلی در هجوم اسباب الکترونیکی و ابزار ارتباطی جدید، دستخوش فراموشی و زوال شوند.

 

محمد اسلامی یکی دیگر از اهالی روستاهای میناب آموزش و تحصیل را یکی دیگر از محو گویش های محلی دانست و گفت : آموزش در مدارس بر اساس زبان معیار است فرایند طولانی آموزش و گذران دوران مختلف تحصیلی، مجال و زمینه‌ پرداختن نسل جوان به گویش محلی را ایجاد نمی‌کند و این امر، در کمرنگ شدن و به فراموشی سپردن گویش‌های محلی و تقویت لهجه‌ای رسمی تاثیر زیاد دارد.

 

اسلامی افزود : فقدان زمینه کار در روستاها و الزام حضور افراد تحصیلکرده و آموزش دیده در سطح شهرها و ارتباط آنان با افراد غیر محلی، موجب گرایش به زبان مشترک و معیار می‌شود و تمرین نکردن گویش‌های محلی، زمینه‌ فراموشی آنها را به‌وجود می‌آورد.

 

عباس اسلامی عوامل فرهنگی و سیاسی را دلیل مرگ گویش محلی دانست و خاطر نشان کرد : دگرگونی فرهنگی و تحولات سیاسی که در دهه‌های اخیر، موجب گسست نسلی شده است و تغییرات اساسی در باورهای فرهنگی ایجاد کرده و با تاثیر‌پذیری از فرهنگ‌های برون‌‌مرزی و دورن‌مرزی، ذائقه نسل جوان را به سمت پرهیز از گویش‌‌ها و لهجه‌های محلی و فرهنگ بومی سوق داده است.





      

محرومیت قدمگاه مرتضی علی (ع) میناب در سایه بی توجهی مسئولان+تصویر

  

مردم روستای مازغ بالا از توابع شهرستان میناب به قدمگاه مرتضی علی (ع) اعتقادخاصی دارند و اکثربرنامه های فرهنگی ،مذهبی ونذورات دراین مکان صورت می گیرد اما این روزها این مکان متبرکه موجب بی مهری مسئولان قرار گرفته است . اسحق رنجیری مدیرهنری و رابط کانون فرهنگی حبل المتین خادم حسین (ع) روستای مازغ بالا […]

مردم روستای مازغ بالا از توابع شهرستان میناب به قدمگاه مرتضی علی (ع) اعتقادخاصی دارند و اکثربرنامه های فرهنگی ،مذهبی ونذورات دراین مکان صورت می گیرد اما این روزها این مکان متبرکه موجب بی مهری مسئولان قرار گرفته است .

IMG-20151122-WA0070

اسحق رنجیری مدیرهنری و رابط کانون فرهنگی حبل المتین خادم حسین (ع) روستای مازغ بالا شهرستان میناب در گفتگو با خبرنگار فرهنگ کده اظهار کرد : مردم روستای مازغ بالا ازقدیم تاکنون با توسل به این زیارتگاه شفا و حاجت های زیادی را گرفته اند و این زیارتگاه تحت حمایت هیچ سازمان دولتی نیست و تمامی هزینه های این زیارتگاه از اهالی  مردم این روستا بوده است .

IMG-20151122-WA0071

وی به مشکلات تنها قدمگاه روستای مازغ بالا شهرستان میناب اشاره کرد و خاطر نشان کرد : این زیارتگاه مشکلات زیادی از جمله عدم حمایت مسئولان ، نبوددیوارکشی که باعث هجوم حیوانات به محوطه زیارتگاه، نبودجاده به زیارتگاه، اختلال برق به دلیل فاصله زیاد از شبکه برق که نیازمند یک دکل برق دارد

IMG-20151122-WA0073

رنجبری اظهار کرد:قرارگرفتن زیارتگاه درکنارگسل های سیلابی روستا و درخطرقرارگرفتن تخریب از دیگر مشکلات تنها قدمگاه مرتضی علی (ع) روستای مازغ بالا است که تاکنون مورد بی توجهی مسئولان استان بوده است.

 

IMG-20151122-WA0061

IMG-20151122-WA0065

IMG-20151122-WA0069

IMG-20151122-WA0070

IMG-20151122-WA0071

IMG-20151122-WA0072

IMG-20151122-WA0073

IMG-20151122-WA0074

IMG-20151122-WA0076

IMG-20151122-WA0077

IMG-20151122-WA0078

IMG-20151122-WA0079

IMG-20151122-WA0093

IMG-20151122-WA0113

IMG-20151122-WA0115

IMG-20151122-WA0119





      

طاعتی:

ما فعالان فضای مجازی بیکار نیستیم !

 

گاهی از ما پرسیده می شود که:

چرا ا‌ینقدر برای فضای مجازی وقت میگذارید، مگر بیکارید؟ 

 

?ما در فضای مجازی به دنبال تفریح و سرگرمی نیستیم.

?به دنبال پر کردن اوقات فراغت هم نیستیم .

?به دنبال اسم و رسم نیستیم.

?به دنبال التماس دعا از مسؤلین نیستیم.

?به دنبال ریا و خود نمایی و تظاهر نیستیم.

 

نگاه ما به فضای مجازی متفاوت است .

 

ما فضای مجازی را یک جبهه جنگ می دانیم. 

جنگ همیشه با شلیک توپ و تفگ نیست .

 

فضای مجازی میدان مبارزه است و مبارزه بوده و هست و خواهد بود ،فقط شکل و نوع آن تفاوت کرده است .

 

??مبارزه مرد میخواهد نه انسان بیکار.

 

همانطور که در دوران جنگ مسلحانه و به تعبیری "جنگ سخت" مردانی حضور یافتند که :

خانواده داشتند،

درس و دانشگاه داشتند،

کار و زندگی داشتند.

بیکار نبودند ،ولی بزرگترین کارشان شد دفاع از اسلام و انقلاب و از همه چیز خود گذشتند و ایثار نمودند.

 

اکنون نیز در میدان "جنگ نرم" باید حضور یافت. ما که لیاقت بیش از این را نداریم و از هیچ چیزمان نگذشتیم جز اوقات فراغت خود برای دفاع به حد توان و وسع خود.

 

??لا یکلف الله نفسا الا وسعها 

 

به فرموده رهبر انقلاب؛

 

??فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد.

??و عرصه فرهنگی عرصه جهاد است.

 

اگر از فضای مجازی غافل شویم اگر نیروهای مؤمن و انقلابی این میدان را خالی کنند مطمئنا ضربه خواهیم خورد.

هر کس به اندازه وسع و توان و هنر خود باید در این میدان حضور یابد .

 

1?گاهی انسان حرف حق را می تواند با استدلال قوی و با زبان شیوا و هنرمندانه بیان کند که این حرف به گوش و چشم هزاران و شاید میلیونها مخاطب برسد .

 

2?گاهی شاید ما حرفی برای گفتن نداشته باشیم اما می توانیم انعکاس کارهای خوب و هنری دیگران در فضای مجازی بشویم . 

3?گاهی با یک کلام ،یک جمله می توانیم باعث تقویت روحیه جناح مؤمن انقلابی فعال در فضای مجازی بشویم.





      

دلواپسی مردان غربی برای زنان چادر به سر ایرانی... 

 

?مارتین ایندیک

 

 

 

مارتین ایندیک، از عناصر اصلی محقق آمریکایی درباره اسلام و خاورمیانه در اظهاراتی آورده: دیگر وقت آن نیست که دانشجویان را به خیابان ها بکشانیم؛ بلکه باید چادر را از سر زنان برداشت و از این طریق می توان نظام اسلامی ایران را سرنگون کرد.

 

?میشل هوئلیک

 

 

 

میشل نویسنده اسلام ستیز فرانسوی می گوید: جنگ بر ضد اسلام گرایی؛ با کشتن مسلمانان فایده ای ندارد؛ فقط با فاسد کردن آن ها می‌توان به پیروزی دست یافت. پس باید به جای بمب بر سر مسلمانان دامن ها ی کوتاه فرو بریزیم.

 

 

?جیمز لادن

 

 

 

خبرنگار رادیو ملی آمریکایی طی گزارشی با خوشحالی اعلام کرد: مردم ایران برای آزادی بیشتر فشار آورده اند. اکنون انواعی از موسیقی که قبلاً با مخالفت شدید رو به رو بود؛ عمومیت یافته؛ و زن ها حجاب را تعدیل می کنند و کت های آنان کوتاه و کوتاه تر می شود.

 

 

?دیوید کیو

 

 

 

دیوید کیو مامور سابق سیا: مهم ترین حرکت در جهت براندازی جمهوری اسلامی، تغییر فرهنگ جامعه فعلی ایران است و ما مصمم به آن هستیم.

 

 

 

?کنت دمارانش

 

 

 

کنت دمارانش رئیس سابق جاسوسی فرانسه در اظهاراتی به ریگان رئیس جمهور سابق آمریکا گفت: شما نمی توانید با یک عقیده به وسیله تانک و هواپیما مبارزه کنید. شما باید با هر عقیده ای به وسیله عقیده بجنگید. این بار دشمن ما مذهب است.

 

 

?فرانتس فانون

 

 

 

جامعه شناس و فیلسوف فرانسوی: استعمار حداکثر کوشش خود را بر مسئله چادر تمرکز داده است. هر چادری که دور انداخته می شود افق جدیدی را که تا آن هنگام بر استعمارگر ممنوع بود در برابر او می گشاید. پس از دیدن هر چهره بی حجابی امید های حمله ور شدن اشغالگر ده برابر می گردد.

 

 

?بنیامین نتانیاهو

 

 

 

به کمیته اصلاح دولتی آمریکا گفت: آمریکا می تواند با پخش سریال های فاکس که افراد زیبا روی جوان را در وضعیت های متنوعی از برهنگی نشان می دهند و زندگی های فریبنده و مادی گرایانه دارند و رابطه های بی قید جنسی برقرار می کنند یک انقلاب را علیه حکومت ایران به راه اندازد. این[سریال ها] واقعا براندازانه هستند. جوانان ایرانی دلشان از لباس های دلپسندی که دراین سریال ها می بینند خواهد خواست. آن ها استخرها و زندگی های پرزرق و برق راخواهند خواست.

 

 

?مستر همفر

 

 

 

جاسوس معروف انگلیسی: زنان مسلمان دارای حجاب محکم هستند و نفوذ فساد در میانشان ممکن نیست. به هر وسیله ای شده باید آن ها را از حجاب اسلام خارج کرد. آنگاه مردان و جوانان فریفته می شوند و فساد در کانون خانواده ها رخنه می کند.

 

 

 

?مقامات آمریکا

 

 

 

یکی از جاسوسان کاخ سفید در گزارش خود آورده است: ما موفق شدیم چادر مشکی زن ایرانی را به چادر توری و گل دار تبدیل کنیم چادر را هم به مانتو و مانتوهای بلند را به مانتوهای رنگین تنگ و خیلی کوتاه. اکنون از حجاب برخی زنان مسلمان فقط یک روسری مانده است.

 

 

 

یکی از مقامات بلند پایه آمریکا در ارتباط با پوشش در ایران گفت: هر زن چادری در کوی و برزن ایران؛ به منزله پرچم جمهوری اسلامی ایران است؛ لذا ما برای براندازی این نظام؛ باید حجاب را سست نماییم.

 

?? حجاب پرچم مبارزه با تهاجم فرهنگی است?.





      
<      1   2