شیوهی اسلام برای تربیت عبارت است از رسیدگی همهجانبهی سرشت و آفرینش بشر که هیچچیز را در این میان بهجای نگذاشته و از هیچ چشمپوشی نمیکند. هم به تربیت جسمش میپردازد و هم روح انسان.
نکته
اسلام تمام ترکیبات فطرت را هماهنگ میکند.
در این نظام هماهنگ، همهی جوانب آن را رعایت میکند که هر یک بههنگام بروز کند، و در هنگام لازم جنبهی دیگر آن ضعیف بماند. بدین منظور و به دلیل رعایت تمام نیازمندیهای انسان اوقات او را تقسیم میکند، ساعتی را برای عبادت، ساعتی را به تفکر، ساعتی را برای کار، و ساعتی را هم برای بهرهور شدن از زندگی تخصیص داده است. بههر حال این تقسیم کار، موجب از همگسیختگی وحدت و جدا شدن همیشگی جنبهای از جنبههای دیگر نمیشود.
در ساعت عبادت، فقط روح شیدا و شیفته نمیشود، بلکه در آن ساعت جسم و عقل نیز به جنبش در میآیند، روح آزادانه به پرواز درمیآید. در نماز این حقیقت به روشنی پیدا است، زیرا نماز در یک زمان جسم و عقل و روان را بکار میاندازد[1]. با توجه بدین حقیقت که در عرف اسلام تمام اعمالی که برای خدا و با توجه به او انجام گیرد، عبادت است.